Descrierea proiectului Comenius – “Cum arată o şcoală europeană?”
Echipa G.S.I.U. a fost formată din:
– Tanase Corina – manager
– Maior Mirela – coordonator proiect
– Sima Dan – informatician
– Porime Angela – prof. engleză.
Proiectul “Comenius” este un proiect finanţat de Agenţia Naţională Socrates Bucureşti cu tema “Cum arată o şcoală europeană?”.
Acest proiect a fost deosebit de complex şi a presupus studiul comparativ a 6 şcoli europene aflate în puncte geografice diferite ale Europei şi la nivele sociale şi economice de asemenea diferite: Italia – ţara coordonatoare de proiect, Lituania, Germania, Grecia, Wales, România.
Fiecare ţară a avut o echipă formată din 4-5 profesori şi a lucrat cu chestionare testând întreg mediul educaţional al şcolii/ţării respective pe o populaţie şcolară reprezentând aproximativ 50% din efectivul de elevi al fiecărei şcoli.
1. Derularea proiectului şcolar Comenius “Cum arată o şcoală europeană?”
a) Stimularea şi sudarea echipei “Comenius” din şcoală: s-a muncit mult la găsirea unui parteneriat şcolar internaţional, era prima dată când se derula un astfel de proiect, iar în oraşul nostru, la acea dată, a mai reuşit acest lucru doar o singură altă şcoală, care deţinea dosar de reînnoire.
b) Implicarea unui număr mare de elevi (20% din populaţia noastră şcolară) care au completat chestionarele proiectului, cu cea mai mare seriozitate; echipa Comenius formată din 5 cadre didactice şi elevi din clasele: IXC, IXA, XC, XD, XIA a centralizat şi transmis aceste rezultate şcolii coordonatoare din Italia.
c) Cooperarea permanentă prin e-mail sau fax între echipele Comenius din cele şase ţări europene implicate în proiect: acest lucru ne-a ajutat foarte mult, în special experienţa Institutului ” Girardi” din Italia, şcoală coordonatoare, care a mai derulat activităţi de cooperare internaţională. Considerăm de asemenea că reuniunile de proiect prevăzute în “Programul Activităţilor – secţiunea C” au fost importante; ele au permis stabilirea strategiilor şi a planului comun de acţiuni, împărtăşirea şi depăşirea împreună a dificultăţilor, crearea unei atmosfere destinse şi interesante de lucru.
d) Cunoaşterea concretă a particularităţilor naţionale în domeniul educativ, ne-a oferit posibilitatea de a face comparaţii şi de a progresa, ceea ce va conduce implicit la integrarea mai rapidă a şcolii noastre în orientarea generala a ţării noastre, de deschidere spre o Europă Unită.
e) Construirea treptată şi exactă în acelaşi timp (prin intermediul produselor semifinale – chestionare – şi finale – rapoarte, broşuri tipărite, website de prezentare), a imaginii complete a mediului fizic, ştiinţific, social, ecologic şi arhitectural al şcolii noastre.
f) Organizarea, cu mult simţ de răspundere, a “Reuniunii de Proiect 3”, care a fost găzduită de către liceul nostru în perioada mai-iunie 2002; această organizare a impus implicarea unui număr mai mare de cadre didactice şi elevi din şcoală şi de asemenea atragerea unor organizaţii şi personalităţi culturale notabile ale oraşului nostru în activităţile care au fost desfăşurate. S-a solicitat, de asemenea, sprijinul Comitetului de Părinţi al şcolii care a trebuit să se implice activ şi în activităţile de această natură, ale copiilor lor. Aceasta reuniune de proiect s-a constituit într-un bun prilej de prezentare a vechimii şi tradiţiei culturale medievale a oraşului nostru şi bineînţeles a statutului bine definit pe care şcoala noastră îi deţine în peisajul educaţional medieşan.
2. Derularea proiectului de mail-exchange cu Istituto “Girardi”- Cittadella – Italia
a) Creşterea interesului pentru perfecţionarea limbii engleze în cadrul orelor de specialitate şi nu numai.
b) Numărul elevilor care au dorit să corespondeze cu elevii italieni a crescut de la o corespondenţa la alta, fenomenul este reciproc şi în şcoală italiana, ceea ce a constituit un semnal pozitiv pentru racordarea tinerilor noştii în sistemul de valori şi preocupări al tinerilor europeni.
3. Sărbătorirea “Săptămânii Comenius” – 26.11 – 30.11.2002
a) Accentuarea la elevii şcolii a sentimentului de apartenenţa la spaţiul educativ european prin derularea programului Comenius al şcolii noastre “Cum arată o şcoală europeană?” (au desenat afişe şi anunţuri de popularizare şi informare, au lansat baloane inscripţionate, au participat la emisiunea televizată).
b) Informarea Comunităţi locale, a părinţilor, despre existenţa şi însemnătatea cercetării pe care a presupus-o acest proiect; acest lucru s-a realizat prin emisiunile de radio şi televiziune locală (Radio “Ring” şi TV.AS Mediaş) care au fost realizate special la liceul nostru în această săptămâna.
c) Manifestări în cadrul Săptămânii Comenius – 26.11-30.11 2002. Crearea de desene şi postarea de afişate în şcoală şi la biblioteca şcolii, popularizarea zilnica proiectului prin staţia de radioficarea a şcolii, finalizarea prin lansarea concomitentă pe coloana sonoră (zi/oră) cu celelalte şcoli Comenius din ţară de baloane şi inscripţionări pe tema dată. Responsabil prof. Maior Mirela împreună cu clasele XIC şi XID.