Director prof. Corina Tănase
Odată cu intrarea în UE, România şi-a propus să devină o ţară cu o economie performantă, care să satisfacă atât aşteptările investitorilor, cât şi pe ale angajaţilor, ţintă care nu se poate atinge decât prin dezvoltarea capitalului uman şi creşterea competitivităţii acestuia, prin corelarea educaţiei şi învăţării pe tot parcursul vieţii cu cerinţele pieţei muncii.
În acest context, Centrul Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic în parteneriat cu Uniunea Generală a Industriaşilor din România, implementează, în perioada septembrie 2010 – iunie 2013, proiectul strategic „Parteneriate active şcoală – întreprindere pentru îmbunătăţirea formării profesionale iniţiale – PASII FPI”, cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007 – 2013, Axa prioritară nr. 1 „Educaţia şi formarea profesională în sprijinul creşterii economice şi dezvoltării societăţii bazate pe cunoaştere”, Domeniul major de intervenţie 1.1 „Acces la educaţie şi formare profesională iniţială de calitate”, prin contractul POSDRU/85/1.1/S/63196.
Prin acest proiect se urmăreşte explorarea şi pilotarea unor abordări mai active privind parteneriatul social, care să aducă mai aproape actorii şcolii şi pe cei ai mediului economic. Acest model de acţiune sistemică identifică o serie de căi inovative de motivare şi antrenare a celor două categorii de actori ai parteneriatului, prin utilizarea unor strategii moderne (de exemplu, învăţarea mutuală – peer learning, învăţarea prin acţiune, schimburile de experienţă şi de rol), împreună cu beneficiarii învăţământului profesional şi tehnic.
Obiectivul general al proiectului contribuie la îmbunătăţirea capacităţii învăţământului profesional şi tehnic, de a asigura calificări şi oferte educaţionale relevante pentru nevoile pieţei muncii prin colaborarea directă cu reprezentanţii mediului economic.
Obiectivele specifice ale proiectului sunt focalizate pe:
1. Îmbunătăţirea gradului de cunoaştere a cerinţelor şi condiţiilor concrete de pe piaţa muncii în rândul reprezentanţilor IPT, al autorităţilor publice interesate şi al beneficiarilor sistemului din toate cele 42 de unităţi administrative şi crearea unor cadre generale favorabile stabilirii unor parteneriate şcoală-întreprindere, prin realizarea unui studiu de oportunitate, a unor seminarii de informare/conştientizare şi a Săptămânii PASII FPI.
2. Pilotarea în 20 de judeţe din ţară a unor parteneriate active şcoală-întreprindere în vederea îmbunătăţirii ofertei IPT – grupuri comune de lucru pentru dezvoltarea unor materiale de învăţare, sesiuni de formare pentru profesioniştii ambelor părţi implicate, mese rotunde, vizite în întreprinderi, concursuri şcolare.
Obiectivele operaţionale aferente abordării propuse sunt legate de:
A. asigurarea colaborării directe şi complexe a unităţilor de învăţământ profesional şi tehnic cu reprezentanţi ai întreprinderilor;
B. multiplicarea efectelor prin diversificarea modalităţilor de cooperare şi atragerea tuturor actorilor interesaţi.
PARTENERI
CNDIPT – Centrul Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic
CNDIPT este organ de specialitate în subordinea Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, instituţie publică cu personalitate juridică înfiinţat prin Hotărârea de Guvern, nr.855 din 26 noiembrie 1998.
CNDIPT a fost înfiinţat cu scopul de a continua reforma învăţământului profesional şi tehnic (IPT) care a început cu asistenta Uniunii Europene, prin programul Phare VET RO 9405. Prin modificările şi completările ulterioare a hotărârii de înfiinţare, instituţia şi-a diversificat atribuţiile în dezvoltarea învăţământului profesional şi tehnic.
UGIR – Uniunea Generală a Industriaşilor din România
UGIR, Uniunea Generală a Industriaşilor din România, este o confederaţie patronală cu reprezentativitate naţională, cu mare impact în rândul companiilor din mai multe sectoare economice, implicată în structurile de dialog social la nivelul administraţiei locale (comisii de dialog social de la nivelul prefecturilor, agenţii judeţene pentru ocuparea forţei de muncă, case judeţene de asigurări de sănătate, comisii judeţene pentru egalitatea de şanse între femei şi bărbaţi, comisii de autorizare din sistemul coordonat de CNFPA), centrale (comisiile de dialog social constituite la nivelul ministerelor, Consiliul de administraţie de la ANOFM, Consiliul de administraţie de la Casa Naţională de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări Sociale, Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, Consiliul Naţional pentru Formarea Profesionala a Adulţilor, Plenul, Biroul Executiv şi Comisiile din cadrul Consiliul Economic şi Social şi la nivel european (Consiliul Economic şi Social European).
Pe plan internaţional UGIR este membra BUSINESS EUROPE (prin Alianţa Confederaţiilor Patronale din România), este singura confederaţie patronală din România membră în Congresul Internaţional al Industriaşilor şi Întreprinzătorilor cu sediul la Moscova şi este membră în Federaţia Europeana a Patronilor – FedEE cu sediul central la Londra, Marea Britanie.
UGIR a fost ancorată tot timpul în evoluţiile naţionale privind formarea profesională continuă şi dezvoltarea cadrului Naţional al calificărilor, fiind reprezentată în atât în COSA cât şi în CNFPA de la înfiinţarea acestor organisme, devenind apoi semnatară a Acordului Tripartit privind Cadrul Naţional al Calificărilor. Având printre membri companii de mare forţă, UGIR poate găsi cu uşurinţă sprijinul necesar implementării proiectului la nivelul acestora, prin identificarea întreprinderilor interesate să intre în parteneriat cu unităţile şcolare care asigura formarea profesională iniţială şi să identifice specialişti care să contribuie la îmbunătăţirea ofertei şcolare şi apropierea învăţământului profesional de cerinţele de pe piaţa muncii. UGIR poate contribui la asigurarea participării reprezentanţilor întreprinderilor relevante şi a instituţiilor interesate la nivel naţional şi regional, având o experienţă bogată de organizare de evenimente pentru informarea membrilor proprii cu privire la dezvoltări de nivel Naţional, evoluţii legislative, modificări ale reglementarilor fiscale.
OBIECTIVE
Obiectiv general al proiectului vizează îmbunătăţirea capacităţii învăţământului profesional şi tehnic (IPT) de a asigura calificări şi oferte educaţionale relevante pentru nevoile pieţei muncii prin colaborare directă cu reprezentanţii mediului economic.
Obiectivele specifice propuse vizează:
• Îmbunătăţirea gradului de cunoaştere a cerinţelor concrete de pe piaţa muncii în rândul reprezentanţilor IPT, al autorităţilor publice interesate şi al beneficiarilor sistemului de educaţie din toata tara şi crearea unor cadre generale favorabile stabilirii unor parteneriate şcoală-intreprindere;
• Pilotarea în 20 judeţe a unor parteneriate active şcoală-intreprindere (grupuri comune de lucru) în vederea îmbunătăţirii ofertei IPT.
Obiectivele operaţionale:
• Asigurarea colaborării directe şi complexe a IPT cu întreprinderile;
• Multiplicarea efectelor parteneriatelor prin diversificarea modalităţilor de cooperare.
Prin abordarea care acoperă integral diferitele niveluri de acţiune dar pune accent pe iniţiativele şi realizările de la baza sistemului, prin amploarea activităţilor şi tratarea aprofundată a problematicii calităţii ofertei de IPT, proiectul contribuie direct la atingerea obiectivelor cererii de propuneri de proiecte nr. 85 “Educaţie mai buna pentru toţi” şi ale DMI 1.1, „Acces la educaţie şi formare profesională iniţială de calitate”. Prin obiectivul general urmărit şi prin modalităţile inovative de abordare prevăzute, proiectul se înscrie plenar în liniile de acţiune propuse de POS DRU în cadrul Axei 1 – Educaţia şi formarea profesională în sprijinul creşterii economice şi dezvoltării societăţii bazate pe cunoaştere, referitoare la „furnizarea unei educaţii iniţiale şi continue moderne şi de calitate”.
ACTIVITĂŢI
A1: Studiu de oportunitate
1.1. Lansare studiu de oportunitate privind realizarea unor parteneriate active întreprinderi-unităţi de învăţământ care asigură formarea profesională iniţială, definirea obiectivelor
1.2. Pregătirea metodologiei şi elaborarea instrumentelor pentru studiul de oportunitate privind realizarea de parteneriate active întreprinderi-unităţi de învăţământ care asigura formarea profesională iniţială, testarea instrumentelor şi finalizarea metodologiei
1.3. Colectarea datelor şi prelucrarea lor primară (subcontractare)
1.4. Interpretare date, elaborarea raportului final şi a materialului de diseminare
1.5. Editarea şi tipărirea/multiplicarea raportului şi a materialului de diseminare
A2: Activităţi de conştientizare
2.1. Pregătirea a 8 seminarii regionale de conştientizare a problematicii parteneriatelor şcoală-intreprindere şi diseminarea studiului de oportunitate
2.2. Realizarea seminariilor
A3: Activităţi de formare
3.1. Conceperea programelor de formare a specialiştilor implicaţi în activitatea celor 20 de PAŞI-pilot şi a materialelor suport aferente
3.2. Organizarea logisticii
3.3.Formarea specialiştilor din intreprinderi şi a reprezentanţilor învăţământului – personal din sistemul Naţional de examinare şi evaluare pentru dezvoltarea studiilor de caz
3.4. Formarea specialiştilor din intreprinderi pentru activităţile de informare şi consiliere profesională
3.5. Organizare sesiunilor de schimburi de experienţă referitoare la evoluţiile tehnologice
3.6. Formarea reprezentanţilor învăţământului – personal din sistemul Naţional de examinare şi evaluare în privinţa deficitului de competente şi a cerinţelor de inserţie pe piaţa muncii
3.7. Organizarea vizitelor de lucru în intreprinderi pentru observarea tehnologiilor, ritmului de lucru şi a metodelor de organizare
3.8. Organizarea unor consultări la nivel judeţean pentru finalizarea pregătirii sesiunii de formare în vederea organizării săptămânii PASII FPI
3.9. Finalizarea programului şi a materialelor suport pentru cele doua etape de formare în vederea organizării săptămânii PASII FPI
3.10. Pregătirea logistică a sesiunii de formare
3.11.1. Realizarea sesiunilor de formare – nivel Naţional şi regional
3.11.2. Realizarea sesiunilor de formare – nivel judeţean
A4: Activităţi ale grupurilor de lucru
4.1. Selectarea celor 20 judeţe şi a şcolilor pilot
4.2. Stabilirea unor grupuri de lucru comune şcoli-intreprinderi şi selectarea reprezentanţilor intreprinderilor şi ai şcolilor
4.3. Organizare logistică
4.4. Şedinţe bilunare ale grupurilor de lucru în scopul îmbunătăţirii ofertei şcolare FPI faţă de realitatea pieţei muncii pentru 20 de specialităţi
4.5. Pregătirea unor masuri de îmbunătăţire a activităţilor de informare şi consiliere profesională pentru elevi (intervenţii reprezentanţi intreprindere)
4.6. Elaborarea unor propuneri pentru programe concrete în cadrul Săptămânii PASII FPI
4.7. Elaborarea şi discutarea unor propuneri pentru ghidul de bune practici şi recomandări pentru o strategie privind parteneriate active şcoală-intreprindere
A5: Pilotarea materialelor şi a instrumentelor destinate activităţilor de informare şi consiliere privind cariera, realizate pentru elevi
5.1. Pilotarea studiilor de caz, a materialelor informative dezvoltate în grupurile de lucru
5.2. Organizarea unor sesiuni de ICC cu participarea specialiştilor formaţi în cadrul proiectului
5.3. Organizarea unor vizite în intreprinderi cu elevii
5.4. Pregătirea şi derularea unor concursuri pentru elevi pe baza informaţiilor difuzate despre cerinţele intreprinderilor
A6: Săptămâna parteneriatelor active şcoli-intreprinderi
6.1. Definirea unui concept strategic pentru organizarea manifestărilor şi difuzarea lui în teritoriu
6.2. Sesiune de consultări pentru discutarea conceptului
6.3. Finalizarea strategiei şi lansarea cererii de propuneri
6.4. Definirea şi validarea programelor pentru Săptămâna Parteneriatelor active şcoli-intreprinderi la nivel local
6.5. Pregătirea şi difuzarea materialelor de comunicare: pliante, broşuri, afişe, anunţuri presă, spoturi radio
6.6. Pregătirea activităţilor conform programelor validate
6.7. Realizarea săptămânii şcoli-intreprinderi
6.8. Evaluare, analiza, bilanţ
A7: Realizarea unui ghid despre parteneriatele active şcoli-intreprinderi
7.1. Elaborarea unui ghid de bune practici privind PASII FPI pe baza experienţei acumulate, inclusiv cea referitoare la Săptămâna PASII FPI a comitetului sectorial Electronică-electrotehnică-automatizări
7.2. Elaborarea unor recomandări pentru strategii sectoriale şi naţionale privind parteneriate şcoli-întreprinderi cu implicarea comitetului sectorial Electronică-electrotehnică-automatizări
7.3. Finalizarea ghidului de bune practici şi a recomandărilor strategice
7.4. Editarea şi tipărirea/multiplicarea ghidului
EVENIMENTE
Platforma online a proiectului european PASII FPI a fost lansată în 1/1/2013.
REZULTATE
Urmare a activităţilor ce se vor desfăşura în cadrul proiectului, pe parcursul celor 27 luni de implementare, se preconizează obţinerea următoarelor rezultate:
•1 Raport – Studiu de oportunitate privind înfiinţarea, dezvoltarea şi consolidarea parteneriatelor active şcoală-intreprindere;
• 1 Broşura de diseminare a rezultatelor studiului de oportunitate privind înfiinţarea, dezvoltarea şi consolidarea parteneriatelor active şcoală-intreprindere;
• 16 Seminarii regionale de conştientizare a importanţei parteneriatelor şcoală-intreprindere la care vor participa 640 persoane – reprezentanţi ai patronatului, ai instituţiilor de nivel regional şi judeţean, ai partenerilor sociali, ai întreprinderilor relevante şi ai şcolilor potenţial interesate;
• 100 reprezentanţi ai întreprinderilor formaţi în cadrul seminariilor de formare privind activităţi de informare şi consiliere privind cariera (ICC) – în vederea participării la orele de ICC;
• 100 reprezentanţi ai întreprinderilor formaţi în cadrul seminariilor de formare privind elaborarea materialelor de învăţare în cadrul curriculumului diferenţiat din învăţământul profesional şi tehnic – elaborarea studiilor de caz;
• 100 persoane din sistemul Naţional de examinare, evaluare şi curriculum în învăţământul preuniversitar formate în cadrul seminariilor de formare privind elaborarea materialelor de învăţare în cadrul curriculumului diferenţiat din învăţământul profesional şi tehnic – elaborarea studiilor de caz;
• 100 persoane din sistemul Naţional de examinare, evaluare şi curriculum în învăţământul preuniversitar formate în cadrul seminariilor de formare privind deficitul de competente şi cerinţele de inserţie pe piaţa muncii;
• 20 parteneriate şcoală – intreprindere;
• 20 grupuri de lucru mixte, formate din cadre didactice – personal din sistemul Naţional de examinare, evaluare şi curriculum în învăţământul preuniversitar şi reprezentanţi ai întreprinderilor – membrii ai partenerilor sociali în educaţie;
• 40 studii de caz;
• 40 materiale destinate activităţilor de informare şi consiliere privind cariera (ICC);
• Schimburi de experienţă referitoare la evoluţiile tehnologice;
• 20 vizite în intreprinderi ale cadrelor didactice pentru observarea tehnologiilor, ritmului de lucru şi metodele de organizare;
• 20 vizite în intreprinderi organizate pentru minim 500 elevi şcolarizaţi în sistemul de învăţământ profesional şi tehnic;
• 20 concursuri şcolare;
• 500 elevi care beneficiază de organizarea unui eveniment naţional, intitulat SĂPTĂMÂNA PAŞII FPI, în care, timp de o săptămână, în toate judeţele, se vor derula activităţi dedicate parteneriatelor active şcoală – întreprindere;
• 1 ghid privind parteneriatele şcoală – întreprindere;
• 2 conferinţe naţionale la care vor participa 240 persoane;
• 1 portal de informare;
• 3 comunicate de presa la nivel central;
• 3 anunţuri/articole în presa central;
• 58 comunicate de presa la nivel judeţean;
• 58 anunţuri/articole în presa locala;
• 1 spot video.
Rezultatele preconizate a fi obţinute vor conduce implicit la:
• cunoaşterea reciprocă a problematicii de pe piaţa muncii de către reprezentanţii scolii, dar şi a celei din mediul şcolar de către reprezentanţii întreprinderilor;
• ameliorarea cadrului de realizare a activităţilor diferitelor structuri consultative implicate în deciziile strategice şi tactice care influenţează oferta şcolara;
• ameliorarea strategiilor de recrutare şi formare continua a întreprinderilor, datorita cunoaşterii aprofundate a mecanismelor de pregătire şi formare profesionala iniţială şi a factorilor complecşi care influenţează procesul de formare profesionala iniţiala;
• crearea cadrelor relaţionale nemijlocite de colaborare dintre unităţi de învăţământ şi intreprinderi, dispunând de efecte de întărire prin învăţare tacită şi motivaţie de ordin informal;
• dezvoltarea unei reţele de parteneriate active şcoală-intreprindere pentru a strânge legăturile dintre educaţie şi piaţa muncii.
Linkuri utile