Programul SES – “Senior Experten Service”
SES – Fundaţia industriei germane pentru cooperare internaţională – a fost înfiinţată în anul 2003 şi este finanţată de Ministerul Cooperării Economice şi al Dezvoltării (BMZ) din Germania. Fundaţia oferă experţi profesionişti voluntari care au finalizat viaţă activă profesională, şi asigură asistenţă şi consultanţă atât în străinătate cât şi în Germania.
Fundaţia oferă celor interesaţi de pensionare din Germania ca în calitate de Senior Experţi voluntari să promoveze educaţia şi formarea profesională a elevilor, profesioniştilor şi managerilor. Aceştia oferă asistenţă şi consultanţă în diferite domenii de activitate, sistem care este în avantajul tuturor părţilor implicate.
Fundaţia oferă servicii gratuite de consultanţă, cursuri de perfecţionare, asistenţă, prin intermediul unor experţi în toate domeniile de activitate iar din decembrie 2005, SES a iniţiat, în colaborare cu Fundaţia Robert Bosch, programul ”Noi iniţiative pentru elevi”. Experţii Seniori au sarcina de a oferi în şcoli – în plus faţă de programul şcolar – cunoştinţe profesionale specifice şi în mod deosebit practica din experienţa de viaţă profesională. În această acţiune se au în vedere liceele şi colegii profesionale.
În cadrul programului şcolar, Seniori experţii îşi desfăşoară activitatea, consolidează competenţa socială şi motivaţia de a învăţa în următoarele domenii:
• Interfaţa şcoală şi locul de muncă în condiţii europene, schimburi instituţionale peste graniţă;
• Tehnică şi tehnologie în profesii ale agriculturii, silviculturii, alimentaţie publică, mecanică, electronică, robotică, proiectare pe calculator, construcţii, etc.;
• Instruiri vocaţionale specifice confecţiilor, textilelor şi prezentarea produselor spre vânzare,
• Servicii (hoteliere, alimentaţie publică, restaurante – bucătarii din restaurante, meniuri europene, ospătării, comerţ alimentar etc.),
• Promovarea limbilor străine în specificul serviciilor de alimentaţie publică şi hoteluri,
• Instruirea managementului şcolar în spirit european precum şi al profesorilor în sistem metode de predare didactica-moderator,
• Consolidarea competenţelor interculturale.
Programul “SES” în anul şcolar 2017-2018, al treilea „val”
Proiectul Senior Expert Service a debutat în luna februarie 2017, înainte de inaugurarea noului cabinet de estetică și igiena corpului omenesc M Chic, prin contactarea reprezentantului din România pentru acest tip de proiect internațional. Suntem la a treia colaborare cu această fundație care are misiunea de a mobiliza competențele experților seniori din Germania în scopul întării performanțelor și a competitivității organizațiilor din diferite domenii de activitate.
Proiectele SES de tip „Learning by doing” dezvoltate în anii precedenți pentru calificarea coafor stilist sunt încă vii în memoria noastră datorită ineditului experienței și a plus valorii dobândite, ca efect al proiectului. Prima etapa s-a finalizat la sfârșitul lunii martie 2017, prin exprimarea obiectivelor pe care ni le propunem, a așteptărilor pe care le avem prin derularea proiectului, cât și stabilirea unor probleme tehnico-organizatorice privind programul expertului, cazarea, transportul, servirea mesei, etc.
A doua etapă a presupus selecția expertului din portofoliile trimise de către fundația SES, în general seniori care au renunțat la viața activă, au disponibilitate pentru voluntariat și care pro bono asigură transferul experienței acumulate în funcție de nevoile organizației. Opțiunea noastră a fost pentru Anna Sabotta care a avut 5 misiuni de succes in Vietnam, Georgia, Ucraina, Republica Moldova și Botswana.
Etapa a treia a demarat în momentul în care expertul SES a sosit în țară, în 5 octombrie 2017 și timp de 21 de zile și-a desfășurat activitatea în noul cabinet de estetică și igiena corpului omenesc. Grupul țintă al proiectului a fost format din elevii claselor a XI-a (1 săptămână) și a XII-a (2 săptămâni). Despre semnificația și impactul proiectului ne vorbesc cel mai bine cadrele didactice și reprezentanți ai elevilor care au fost implicați zi de zi în desfășurarea activităților propuse de expert.
Iată câteva păreri:
Gyongyi Nagy, maistru instructor: „Obiectivul principal al proiectului a fost ca elevii să fie capabili să adapteze machiajul și coafura la tipul de față, să evidențieze trăsăturile frumoase și să estompeze imperfecțiunile, să creeze o armonie între coafură, machiaj și stilul vestimentar. Un alt obiectiv a fost ca elevii să acorde mai multă importanță menținerii părului sănătos, folosind tehnici de coafare prin ondulare care să nu deterioreze părul, iar îndreptarea acestuia să se realizeze doar prin uscarea cu peria și uscătorul, fără a folosi placa de îndreptat. Tot legat de menținerea părului sănătos, expertul SES a subliniat importanța alegerii corecte a produselor și a tehnicilor de vopsire. Totodată ne-a sfătuit să căutăm colaboratori de la firme renumite care să ne prezinte produsele lor și modul în care se folosesc. În cadrul programului expertul a mai prezentat elevilor cum pot performa în domeniul acesta și care sunt oportunitățile în a ajunge stiliști renumiți. Proiectul s-a finalizat cu o prezentare de coafuri și machiaje adaptate la diferite stiluri vestimentare, ținând cont de particularitățile partenerului de echipă (elevii au format echipe de câte doi, lucrând la coafura și machiajul partenerului de echipă)”.
Anca Aflat, profesor engleză: „Experiența mea cu expertul SES de anul acesta a fost una frumoasă din toate punctele de vedere. Am avut ocazia să cunosc o doamnă elegantă și distinsă, maestră în arta frumosului: coafeză creativă, make-up artist foarte priceput. În activitățile pe care le-a desfășurat în cadrul acestui program în liceul nostru a arătat un talent desăvârșit, demn de tradiția longevivă a acestei meserii care dăinuie în familia doamnei Anna Amalia Sobotta din anul 1820. A împărtășit din secretele meseriei cu o dăruire fără seamăn și în același timp a adus și sfaturi utile fetelor, atât în domeniul hair-styling-ului, cât și adevărate lecții de viață. Și-a făcut timp pentru toată lumea și a răspuns cu drag întrebărilor care i-au fost adresate. Veșnic cu zâmbetul pe buze, cu o frumusețe sufletească deosebită, cu o pofta de viață molipsitoare, a însuflețit activitatea din noul cabinet de estetica și igiena corpului omenesc și a contribuit la creșterea motivației elevilor pentru această specializare. Aștept cu nerăbdare întoarcerea dânsei la liceul nostru!”
Crina Sincu, profesor engleză: „Mi-a făcut o deosebită plăcere să particip în calitate de interpret și mediator la ședințele de pregătire teoretică și practică coordonate de doamna expert pentru specializările coafură și machiaj. În cadrul orelor de instruire la care am asistat, doamna expert a punctat aspecte importante legate de relația cu clientul, cum trebuie construită și gestionată o asemenea interacțiune, adaptarea coafurii la forma feței și corelarea ei cu machiajul potrivit, precum și cu ținuta vestimentară. Dezbaterea teoretică a acestor aspecte a fost întotdeauna urmată de demonstrații practice susținute de doamna expert și ulterior realizate de elevii participanți la proiect, sub atenta consiliere și coordonare a expertului SES. Astfel, elevii implicați și-au conturat o viziune complexă despre aspectele care trebuie avute în vedere și pașii necesari în arta coafurii și machiajului. Experiența pe care am trăit-o alături de elevii participanți la proiect a fost extrem de frumoasă și intensă, doamna expert a știut să-i motiveze și să-i impulsioneze pe elevi în a încerca lucruri noi, în a ieși din zona lor de confort și a se dedica cu plăcere, dar și cu mare responsabilitate artei frumosului și meseriei lor viitoare.”
Angela Porime, profesor engleză: „Particip pentru a treia oară la proiectul SES și apreciez în mod deosebit experiența expertului. Dânsa a lucrat și în domeniul dermatologiei la Universitatea din Hamburg, ca make-up artist la o companie de film – Hamburg și de asemenea pentru două firme importante: Alcina.Co și Dr.Wolff.Co. Trebuie menționat faptul că doamna Anna Sobotta provine dintr-o familie care a lucrat în acest domeniu de activitate începând cu străbunicul, bunicul, mama. Cuvintele mamei străbat o viată întreagă: „daca ai o foarfecă și un pieptene pe care știi să le mânuiești nu vei muri de foame; părul crește tot timpul.”
Ana Maria Alecu, elevă în clasa XIE: „Elevii clasei XIE au beneficiat de proiectul SES doar o săptămână. Am speranța că la anul când se întoarce expertul SES vom fi din nou implicați. Doamna Anna Amalia Sobotta mi s-a părut o doamnă specială și foarte pricepută în acest domeniu, al esteticii. Am rămas plăcut surprinsă aflând cât de vastă este experiența dânsei. O doamnă foarte comunicativă și dornică de a ne învăța tehnici de tuns și cum să combinăm culorile. Mi-a câștigat încrederea și atenția și îi sunt recunoscătoare pentru ceea ce m-a învățat. În opinia mea, proiectul SES a fost o oportunitate pentru dezvoltarea noastră profesională și o experiență plăcută. Așteptăm să se repete.”
Bianca Nicoleta Vasiu, elevă în clasa XIE: „A fost interesant să asistăm la orele predate în limba engleză de către un expert străin în acest domeniu. D-na Anna a încercat să ne arate cum să executăm corect diferite tehnici și operații de tuns și coafat. M-au impresionat răbdarea de care a dat dovadă, devotamentul și felul în care ne explica ce trebuie să facem. A fost o experiență plăcută și abia aștept să o reîntâlnesc pe d-na Anna.”
În concluzie, cu toții așteptăm revenirea expertului SES în anul școlar următor și ne bucurăm că am reușit să transformăm această oportunitate într-o experiență generatoare de progres.
Programul “SES” în anul şcolar 2011–2012
Impactul programului Senior Experten Service implementat în luna octombrie a anului şcolar 2010-2011 a dus la prelungirea acestuia cu încă un an pentru specializarea igiena şi estetica corpului omenesc. În acest an, expertul senior Klaus Arnold şi-a continuat proiectul „LEARNING BY DOING” la nivelul claselor terminale (a XIII a, ruta progresivă) şi a abordat noi teme care vizau aspecte legate de „Talentul de a fi un hair-stylist cunoscut”, „Imaginaţia în ceea ce priveşte formele, culorile, combinaţiile de culori”, „Diagnostic şi recomandare de produse şi tratamente adecvate nevoilor clientului” şi „Comunicarea cu clienţii”.
Pentru că acest proiect presupune şi o componentă de perfecţionare a actului didactic, cadrele didactice care predau la această specializare au susţinut lecţii demonstrative, iar acestea au fost evaluate urmărindu-se aspectele: comportamentul cadrului didactic, utilizarea strategiilor didactice, integrarea mijloacelor de învăţământ în lecţie, creativitatea în conducerea lecţiilor şi orientarea acţiunilor şi gândirii elevilor, gestionarea timpului didactic, atingerea performanţei, optimizarea dotării atelierului destinat acestei specializări.
În categoria „Bune Practici” inserăm reprezentaţiile efectuate de către partenerii sociali ai şcolii, firmele unde îşi desfăşoară instruirea practică elevii de la specializarea estetica şi igiena corpului omenesc: Andra & Angel, S.C. Magnet SRL. Elevii şcolii noastre s-au arătat extrem de interesaţi de ineditul activităţilor, au acumulat noi informaţii privind dezvoltarea lor profesională, fapt care ne determină să consideram că acest program a avut succesul scontat.
Programul “SES” în anul şcolar 2010–2011
Una dintre preocupările şcolii noastre se referă la dezvoltarea abilitaţilor de viaţă ale elevilor. În acest sens, anul şcolar trecut s-a finalizat la nivelul claselor a IX-a, un proiect pilot cu tema „Interacţiunea cu mediul bancar”, care a avut la bază o analiză a nevoilor extrem de concretă. Elevii au învăţat cum se completează corect un cec, ce este un credit, ce presupune statutul de creditor şi debitor, cum se calculează dobândă, şi cum se folosesc corect cardurile electronice (ATM)-urile.
În anul şcolar 2010-2011, se finalizează o altă abordare a abilitaţilor de viaţă ale elevilor prin intermediul a doi experţi ce aparţin fundaţiei SES (Senior Experten Service) Bonn, Germania, finanţata de Ministerul Cooperării Economice şi al Dezvoltării din Germania. În baza contractului semnat între cele două părţi, fundaţia SES şi Colegiul Tehnic “Mediensis”, timp de 20 de zile cei doi experţi au desfăşurat la nivelul claselor a XI-a şi a XII-a, activităţi teoretice şi practice în colaborare cu cadrele didactice ale şcolii.
Primul proiect are ca motto: „LEARNING BY DOING”, şi îşi propune să ne prezinte câteva reguli simple, dar importante pe care trebuie să le respectam atunci când vrem să realizam o armonie între coafură, machiaj, vestimentaţie, fizionomie şi personalitate.
Informaţiile predate de către expert s-au regăsit într-un spectacol educativ de modă realizat de către elevi (grupul ţintă vizat). A fost facil să pregătim locaţia desfăşurării acestei acţiuni, pentru că arhitectura şcolii o permite, şcoala noastră fiind una dintre cele mai frumoase din oraş.
Am avut şi invitaţi la acest spectacol, reprezentante ale Consiliului Local, ale Inspectoratului Şcolar Judeţean Sibiu, reprezentanta comitetului de părinţi, ale firmelor partenere şcolii, reprezentante ale Primăriei, alături de elevii şi profesorii noştri.
Al doilea proiect, coordonat de cadrele noastre didactice în colaborare cu cel de-al doilea expert, are ca domeniu de abordare mediul economic, mai precis calitatea serviciilor şi grija faţă de consumatori.
În timpul celor trei săptămâni au fost organizate mai multe şedinţe de lucru la nivelul şcolii, cu profesorii noştri şi reprezentanţi ai agenţilor economici, la nivelul I.S.J. Sibiu, cu d-na Marta Clemens, inspector general adjunct în care au fost dezbătute realităţile învăţământului tehnic românesc sau am fost familiarizaţi cu sistemul de învăţământ vocaţional din Germania.
Elevii noştri au fost extrem de activi, motivaţi, implicaţi, iar bucuria şi efervescenţa lor ne-au adus multa mulţumire. Sunt motive întemeiate să consideram Programul cu SES Germania un succes şi să felicităm pe toţi cei implicaţi: elevi şi profesori.
Încă o dată, Colegiul Tehnic „Mediensis” îşi demonstrează capacitatea de a transforma o oportunitate într-o experienţă de viaţă generatoare de progres.